Karol Hryniewicz
Zainteresowania naukowe
– poezja polska XX wieku (w szczególności twórczość Różewicza, Herberta i
Szymborskiej);
– estetyka filozoficzna;
– teoria awangardy i awangardowe przemiany w sztuce;
– filozoficzne konteksty literatury.
Książki
Książki autorskie
Cogito i dubito. Dyskurs estetyczny w poezji Zbigniewa Herberta i
Tadeusza Różewicza, Kraków 2014.
Książki pod redakcją
Artur Sandauer. Pisarz, krytyk, historyk literatury, red. K. Hryniewicz, A.S. Kowalczyk,
Warszawa 2014.
Poeci-studenci podziemnego Uniwersytetu Warszawskiego wobec romantyzmu, red.
K. Hryniewicz, K. Samsel, Warszawa 2018.
Rok 1918 w polskiej pamięci kulturowej. Spoiwa i pęknięcia, red. K. Hryniewicz, T.
Wójcik, A. Zieniewicz, Warszawa 2019.
Wybrane artykuły
K. Hryniewicz, Urojona formuła klasyczności. Wykład estetyki normatywnej w „89
wierszach” Zbigniewa Herberta, w: Zmysł wzroku zmysł sztuki. Prywatna historia
sztuki Zbigniewa Herberta,cz. II, red. J. M. Ruszar, Lublin 2006, s. 123-151.
K. Hryniewicz, Estetyka i filozofia sztuki w świetle tradycji, przecięć i
perspektyw,”Sztuka i Filozofia” 2010, nr 36, s. 147-152.
K. Hryniewicz, Główne rysy etyki perfekcjonistycznej Henryka Elzenberga,w: Pojęcia
kiełkujące z rzeczy. Filozoficzne inspiracje twórczości Zbigniewa Herberta,red. J.M.
Ruszar, Kraków 2010, s. 397-407.
K. Hryniewicz, Poezja Tadeusza Różewicza i dyskurs estetyczny późnej
nowoczesności. Próba rozpoznania, w: Ewangelia odrzuconego. Szkice w 90. Rocznicę
urodzin Tadeusza Różewicza, red. J.M. Ruszar, Warszawa 2011, s. 231-248.
K. Hryniewicz, Potęga smaku — smak wolności. Zbigniewa Herberta teoria działania
estetycznego?, w: Polityczność literatury. Polityczność literaturoznawstwa. Gramatyka
sprzeciwu, red. J. Olejniczak, R. Knapek, M. Szumna, Katowice 2012, s. 83-95.
K. Hryniewicz, Rytm, praca i sztuka — myśl estetyczna Artura Sandauera, w: Artur
Sandauer. Pisarz, krytyk, historyk Literatury, red. K. Hryniewicz, A.S. Kowalczyk,
Warszawa 2014, s. 81-96.
K. Hryniewicz, Między futuryzmem a formizmem – o kilku implikacjach płynących z
powojennego zastąpienia „zasady życia” „zasadą komplikacji”, w: Przed i po. Wielka
Wojna w literaturach Europy Środkowej i Wschodniej, red. H. Gosk, E. Paczoska,
Warszawa 2015, s. 199-208.
K. Hryniewicz, Przygody ciała w dziennikach Gombrowicza zapisane (perspektywa nie
tylko fenomenologiczna), w: Gombrowicz z przodu i z tyłu. Materiały
Międzynarodowej Konferencji Naukowej, Wsola-Radom, 20-22 października 2014
roku, red. K. Ćwikliński, A. Spólna, D. Świtkowska, Radom 2015, s. 187-201.
K. Hryniewicz, Jak „kawałek deski”? Kilka uwag o władzy wyobraźni w poezji
Zbigniewa Herberta, w: Liryka i fenomenologia. Zbigniew Herbert i Tadeusz Różewicz
w kręgu myśli Ingardenowskiej, red. J.M. Ruszar, D. Siwor, Kraków 2016, s. 249-
259.
K. Hryniewicz, „Historia o nich głucho milczy”? O dwóch strategiach tworzenia
wizerunku pokolenia Armii Krajowej w poezji Zbigniewa Herberta i Tadeusza
Różewicza. Rekonesans ,w: Sam początek. Lata 1944-1948 w literaturze okresu Polski
Ludowej, red. H. Gosk, B. Karwowska, Warszawa 2017, s. 82-105.
K. Hryniewicz, „Usta na grozę wołały” – wzniosłość i groza w poezji Krzysztofa Kamila
Baczyńskiego i Tadeusza Gajcego, w: Poeci-studenci podziemnego Uniwersytetu
Warszawskiego wobec romantyzmu, red. K. Hryniewicz, K. Samsel, Warszawa 2018,
s. 146-160.
Estetyki niepodległości. Posteryzacja pamięci [w:] Rok 1918 w polskiej pamięci
kulturowej. Spoiwa i pęknięcia, red. K. Hryniewicz, T. Wójcik, A. Zieniewicz,
Warszawa 2019, s. 270-298.
Poetycka kosmologia Wisławy Szymborskiej wobec konceptu światów możliwych.
Prolegomena [w:] Obrazy Boga w Literaturze Polskiej XX i XXI wieku. Przełom XX i XXI
wieku, red. E. Goczał, J.M. Ruszar, D. Siwor, Bielsko-Biała – Kraków 2019, s. 239-
267.
Popularyzacja
Karol Tarnowski, W mroku uczonej niewiedzy, Łódź 2017 [Wywiad-rzeka; z Karolem
Tarnowskim rozmawiali: Jan Andrzej Lipski, Zofia Matejewska, Karol Hryniewicz i
Kami Wielicki]
Funkcje
Sekretarz Zakładu Literatury XX i XXI w.
Kontakt: k.hryniewicz@uw.edu.pl